ЉУБАВ КАО ПРОЈЕКЦИЈА АРХЕТИПА У ФАУЛСОВОМ КОЛЕКЦИОНАРУ
Ključne reči:
љубав, архетип, Фаулс, Јунг, психоанализа, несвесноApstrakt
Један од најзначајнијих аутора модерне/постмодерне књижевности, британски писац Џон Фаулс, у готово свим својим делима бави се путем самоспознаје јунака, што је мотив који се доводи у директну везу са Јунговом психологијом. Према теорији К. Г. Јунга, оснивача аналитичне психологије, индивидуација или сопство требало би да буде духовни циљ сваког појединца, но, он је тешко остварив и захтева неизмерну храброст. Сопству претходи интеграција архетипа у сопственој личности, односно мушко прихватање сопствене аниме, те женско прихватање анимуса, а кардинална је грешка појединца одбацивање архетипа супротног пола и искључиво пројектовање истог на другога, најчешће емотивног партнера. Како ће се испоставити у случају свих протагониста Фаулсових дела, укључујући и први објављен роман, психолошки трилер Колекционар, камен спотицања мушког јунака управо ће бити тражење жене која је чиста анима, уместо суочавање са сопственим архетипом. С друге стране, женски јунаци са интегрисаним анимусом испостављају се као појединци склонији самоспознаји, те је њихова улога да просветле мушког јунака и наведу га на прави пут. У овом раду откривамо љубав као пројекцију архетипа на примеру главног јунака и јунакиње романа Колекционар, те долазимо до закључка ко ће од њих заиста достићи сопство, а ко остаје осуђен на живот у мраку.