ОСЛОВЉАВАЊЕ САГОВОРНИКА У ИНФОРМАТИВНИМ ЕМИСИЈАМА
Ključne reči:
медији, телевизија, новинари, ословљавање, теорије учтивостиApstrakt
У раду се анализира језичка учтивост у домаћим електронским медијима. Циљ је да установимо како водитељи информативних емисија на домаћим ТВ каналима ословљавају своје госте. Представљене су најзначајније теорије учтивости које се односе на вербалну комуникацију. Испитани су начини на које новинари изражавају поштовање и професионалну дистанцу према гостима емисије, односно форме ословљавања и титулирања у информативним емисијама. Језичка средства која испитујемо јесу етикете за ословљавање. Испитујемо у којој мери водитељи користе лексичке јединице или етикете (речи и изразе) као што су: имена, презимена, надимци, занимања или професије, титуле, друштвене функције и семантички неспецифично обележена језичка средства као што су господин, госпођа. Уочена је маргинализација етикета друштвених функција, титула и звања, као и маргинализација етикета поштовања (господине, госпођо) са презименом. Доминира ословљавање гостију именом и надимком, а веома ретко презименом. У телевизијским емисијама уочен је недостатак учтивих форми говорног понашања.