„Šta mari ko govori?“ PITANJE AUTORA U ROMANU DOGAĐAJ ANI ERNO I FILMU DOGAĐAJ ODRI DIVAN

Autori

Ključne reči:

autor/ka, autofikcija, film, adaptacija, pripovjedač, poststrukturalizam, tekst, ilegalni abortus

Apstrakt

Period stvaralaštva francuske spisateljice Ani Erno [Annie Ernaux] je u velikoj mjeri bio određen poststrukturalističkim teorijama teksta, pozicije pripovjedača i pitanjima važnosti autora. Ove teorije sugerišu da se u procesu pisanja teksta stvara poseban glas kojem se ne može odrediti porijeklo (Barthes, 1967), te da se pisanjem stvara prostor u kojem onaj koji piše iščezava (Faucault, 1969). U tekstu Događaj, Erno ističe da je njena želja da taj „događaj postane zapis, a da zapis postane događaj“ i to čini svojim specifičnim stilom pripovijedanja je transpersonnel, koji podrazumijeva bezlično ja, društveno ja, kolektivno ja. U periodu kada roman doživljava filmsku adaptaciju, u filmskoj industriji su na snazi posebne politike, pogurane društvenim pokretima poput #MeToo i #TimesUp, kojima se promoviše učešće žena, a naročito podržavaju žene autori. Rediteljka Odri Divan [Audrey Diwan] suptilnom naracijom i estetikom izvlači događaj iz okvira istorijske drame i ne zamrzava ga u prošlosti, već događaj postavlja kao aktuelno, kolektivno iskustvo.

U ovom radu, kroz analizu dva različita teksta, romana Događaj francuske spisateljice Ani Erno (2000) i filma Događaj francuske rediteljke Odri Divan (2021), a oslanjajući se na postrtukturalističke teorije autora, istražujem u kojoj se mjeri ideja o smrti autora transformisala i upoređujem odnose ženskog autorstva.

##submission.downloads##

Objavljeno

2024-12-29