MOGUĆNOSTI UVEŽBAVANJA KOMUNIKATIVNE KOMPETENCIJE NA FRONTALNOJ NASTAVI I NASTAVI U MALIM GRUPAMA KOD UČENIKA VIŠIH RAZREDA OSNOVNE ŠKOLE
Ključne reči:
komunikacija, prava komunikacija, komunikativna kompetencija, frontalna nastava, iskrena pitanja, greške, rad u grupiApstrakt
Jezik se najbolje i najefikasnije usvaja kroz komunikaciju. Za uvežbavanje veštine govorenja neophodno je podstaći učenike na aktivno učestvovanje na svim oblicima nastave. Komunikacija na času ne podrazumeva postavljanje šablonskih pitanja iz lekcija nitidavanje tipičnih i gramatički ispravnih odgovora, već se tiče stavova i mišljenja govornika. U spontanom razgovoru rečenice su kratke i isprekidane, upotrebljavaju se razne veštine vođenja razgovora; primećuju se pogrešni počeci, paratakse, preformulisanja, razna sredstva za popunjavanje vremena. Cilj ovog rada je da istraži koliko prave komunikacije se odvija na primerima časova frontalne nastave, a koliko kod rada u paru i u malim grupama u dva odeljenja viših razreda osnovne škole. Analiziraćemo najpre časove frontalne nastave dva nastavnika i pokušati da utvrdimo komunikaciju na tim časovima. Zatim ćemo kvalitet i količinu komunikacije, kao i broj učesnika uporediti sa rezultatima dobijenim sa istim učenicima u grupnim zadacima. Utvrdićemo koji oblik rada i način izvođenja nastave više podstiče razvoj komunikativne kompetencije učenika.