DOMINACIJA ENGLESKOG JEZIKA U NAUČNIM PUBLIKACIJAMA –ISKUSTVA I STAVOVI NASTAVNIKA U VISOKOŠKOLSKOJ USTANOVI U SRBIJI
Ključne reči:
engleski jezik kao lingua franca, jezički imperijalizam, jezička ekologija, naučne publikacijeApstrakt
U ovom radu dat je kraći prikaz osobenosti engleskog jezika kao lingua franca(ELF) sa posebnim osvrtom na njegove prednosti i mane u svetu nauke sa stanovišta jezičkog imperijalizma i jezičke ekologije. Sa jedne strane, ELF je usvojen kao komunikativno sredstvo pomoću kojeg se naučno istraživanje može širiti između naučnika koji ne govore isti maternji jezik. Sa druge strane, ELF vodi lingvicizmu i jezičkom genocidu u svetu nauke, tj. može dovesti do gubitka akademskih, naučnih i kulturnih domena nacionalnih jezika. Mnogi lingvisti širom sveta bavili su se uticajem ELF-a na svoje nacionalne jezike (švedski, norveški, mađarski, španski, poljski i dr). Autorka rada je ispitala iskustva i stavove 30 nastavnika jedne visokoškolske ustanove u Srbiji. Rezultati ovog istraživanja su u skladu sa podacima iz mnogo obimnijih lingvističkih i sociolingvističkih studija rađenih na ovu temu. Na ovom skromnom uzorku potvrđeno je da je engleski jezik dominantan prilikom publikovanja radova i da skoro svi ispitanici engleski jezik smatraju najvažnijim za svoju naučnu karijeru i istraživačku oblast.